конспекти до уроків


№1
«Світ фантастичної демоніади у романі М. Булгакова «Майстер і Маргарита». Образи Воланда та його почту»
Урок у 11 класі з теми «Світ фантастичної демоніади у романі М. Булгакова «Майстер і Маргарита». Образи Воланда та його почту.» з використанням елементів інтерактивного навчання (прийоми «Завдання експертної групи», «Мікрофон», «Діалог», «Проблемне питання»)
Тема : Світ фантастичної демоніади у романі М. Булгакова «Майстер і Маргарита». Образи Воланда та його почту.
Мета: Зробити спробу зрозуміти авторський задум, вчити вести аргументовану дискусію та відстоювати власну позицію, розвивати уміння узагальнювати і аналізувати опрацьований матеріал, виховувати культуру поведінки під час дискусії
Обладнання: портрет М. Булгакова, виставка книг, у яких просліджується тема «дияволіади» (Гете «Фауст», Достоєвський «Біси», Лєрмонтов «Демон», М. Гоголь «Вечори на хуторі біля Диканьки», М. Булгаков «Майстер і Маргарита»),виставка учнівських малюнків-ілюстрацій «Воланд і його свита», виставка ілюстрацій до твору «Майстер і Маргарита»
(Розстановка парт має передбачати участь у дискусії окремих груп учнів)
Хід уроку
 Я- часть той силы, что вечно хочеш зла и вечно совершает благо
Гете «Фауст»
I. Оголошення теми, мети, завдань уроку
ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів
1.Вступне слово вчителя
Наш світ побудований на протилежностях, немов розділений на дві половини: в одній живе добро, а в іншій панує зло. Неодноразово вони вступали у двобій, і наша Земля як стихія абсурдного, ненормального існування перетворювалася на пекло.
Звідси і одвічне прагнення людини до добра, яке завжди перемагало зло у міфах, казках, легендах, а у житті...
І тому проблема співіснування добра і зла хвилювала, хвилює і ,з впевненістю можна сказати, буде хвилювати людство у майбутньому. Співвідношення Добра і Зла з'ясовується Булгаковим на найвищому художньому рівні, і тому його роман «Майстер і Маргарита» не залишає байдужим жодного читача. Піднімаючи цю проблему, Булгаков спирається на певні традиції зображення «дияволіади» у художній літературі
2.Виступиучнів-«літературознавців»  («Завдання експертної групи»)
Основні тези виступів
а.       Спираючись на «Божественну комедію» Данте, Булгаков використовує прийом подорожі, яку у нього здійснює Воланд і його почет з викривальною місією. Пекельні кола в «Майстері і Маргариті» - це різні боки суспільної системи та людських вад.
б.      Як і Гофман у «Золотому горнятку», Булгаков змальовує фантастичне перетворення простору і часу (на прикладі квартири № 50), проголошує: кожному дано по вірі його.
в.       Використовуючи мотиви «Фауста» Гете, Булгаков показує зіткнення людини і диявола.
г.       Як і Достоєвський , розглядає мотив «вседозволеності» - якщо немає Бога, значить немає і диявола, тобто немає ні пекла, ні раю, отже, все дозволено: писати доноси , брехати, красти, арештовувати безвинних людей. Булгаков розвиває тему суспільного божевілля.
д.      Фантастика Булгакова ( пригоди Воланда, політ Маргарити та інше ) перегукується із фантастичною стихією гоголівських «Вечорів на хуторі біля Диканьки», петербурзьких повістей. Це один із способів показати справжню сутність людей і суспільства, геніальні передбачення письменником жахливих перетворень у суспільстві.
III. Опрацювання теми уроку
Слово вчителя. Вічний поєдинок Добра і Зла - головний нерв булгаковського роману, написаного у роки, коли зло з неймовірною швидкістю збільшувалось кількісно, і, здавалось, відтіснило добро на другий план.
«Проблемні питання»
1. Сам Булгаков називав свій роман «містичним». Чому?
( найпростіше пояснення - присутність у тексті містичних персонажів -
Воланда та його почту).
2. Якими ви побачили цих персонажів?
(робота з малюнками учнів, ілюстративним матеріалом )
З. Звернимось до епіграфу твору. Чому, на вашу думку, саме ці слова Гете Булгаков обирає епіграфом твору? Яка роль епіграфа у цьому творі?
(Зміст епіграфа: боротьба добра зі злом, в якій сили зла творять добро і
встановлюють справедливість. Саме так і відбувається: у реальному світі,
створеному силами добра, торжествує зло, а у містичному, де панує зло, - добро)
4. Робота у групах. «Мікрофон»
Учні розділені на 4 групи. Одержали випереджаюче завдання - спираючись на текст роману, підготувати аргументовану відповідь: « Ваше бачення образу Воланда та його почту» (на основі аналізу основних епізодів твору:
-  Стосунки Воланда із Берліозом, Никанором Івановичем Босим, директором Вар'єте Степаном Лиходєєвим, буфетником Вар'єте, Поплавським.
-  Сеанс чорної магії у Вар'єте.
- Пожежа у Торгсині і будинку Грибоєдова. -Ставлення Воланда до Майстра, Маргарити ) Слово вчителя
...Чорт, Сатана, Диявол, Люцифер, Великий Канцлер, Мефістофель, і, нарешті, Воланд... Цей образ справляє дивне враження, залишає більше питань, ніж відповідей. Основою для розуміння сатиричних сторінок роману, де головна роль - у Воланда, можна вважати діалог:
Мастер. Ваш собеседник был и у Пилата,
и на завтраке у Канта, а теперь он
навестил Москву.
Иван. Да ведь он тут черт знает что натворит.
-  Що ж наробив Воланд за три дні?
-  З якою метою це зроблено?
-  Чому так органічно вписався він у пекло Москви 30-х років?
«Діалог»
І ким же, на ваш погляд , є булгаковський Воланд –
(1група) - караючим злом,
(2група) - байдужим спостерігачем,
(3група) - демонічним спокусником
(4група) - самоспокутником зла?
( Заслуховування результатів роботи учнів у групах )
5. Запитання для учнів
- Воланд - Сатана, він небезпечний, його повинні були б пізнавати. Чому ніхто, крім Майстра і Маргарити, не пізнав його ?
(Воланд прибув для того, щоб пізнавали не його , а « тих» - бездарів, доносчиків, хабарників - тобто зло, яке повинно бути покаране. І лише Майстер і Маргарита - чисті, благородні, порядні — були єдиними ,хто готовий був до духовного подвигу, самозречення, до сприйняття дива кохання, дива творчості)

IV.  Підведення підсумків
Роман М .Булгакова «Майстер і Маргарита» - про стару, як світ, проблему співвідношення Добра і Зла. Автор вдається до фантастики, зображуючи прихід диявола на землю, аби показати, що вона перетворилася на пекло, що там, де люди забувають про Христа, настає царство Сатани. Але Воланд у романі виступає як добра сила. Йому не потрібно вже навіть зваблювати людей, земне пекло жахливіше за біблійне, тому навіть Диявол тут добрий. Він зневажає земні пристрасті і земних мешканців, показує їхнє справжнє обличчя.
Але спасіння, на думку письменника, повинно прийти не від диявола чи якоїсь іншої сили. Спасіння повинна здійснити сама людина.
І тому Воланд, проникаючи у серце кожного, відплачує людині згідно її діяннями, підтверджуючи справедливість слів Гете про те, що Диявол, частина «тієї сили, що завжди хоче зла і завжди творить благо».
V.  Домашнє завдання.


Усний твір-роздум «Чи потрібне втручання «дияволіади» в наше сьогодення?»

                                               

Немає коментарів:

Дописати коментар