Сторінка для учнів

Орієнтовні схеми аналізу творів різних жанрів та характеристики героїв


Результат пошуку зображень за запитом "сторінка для учнів"

1. СХЕМА АНАЛІЗУ ЛІРИЧНОГО ТВОРУ
  1.  Автор, його місце в літературі
  2.  Тематичне спрямування всієї творчості
  3.  Які життєві обставини дали імпульс для написання твору   (якщо відомо)
  4. Назва твору (алегорична, метафорична, символічна, сюжетна, образна (чи ні), інтригуюча (чи ні)
  5. Тема поезії та провідні мотиви
  6. Ідея
  7. Жанр
  8. Композиція (якщо є)
  9. Ліричний герой
  10. Образи, символи (якщо є) твору
  11. Сюжетні лінії (якщо є)
  12. Настрій (мінор, мажор)
  13. Художні засоби
  14. Віршований розмір, рима
  15. Місце твору в доробку поета
  16. Його актуальність на сьогодні
  17. Ваші роздуми та почуття, навіяні поезією
                                                                             
                  2. CХЕМА АНАЛІЗУ ЛІРИЧНОГО ТВОРУ                    
У межах якої художньої схеми народився цей твір?
  1. Спектр мотивів (які домінують серед них)?
  2. Особливості конфліктної ситуації. Пафос твору. Жанр та родова домінанта твору.
Ліричний «Сюжет» і своєрідність його розгортання:            
  1. Композиція твору як подія на окремі змістові блоки і елементи композиції (діалоги, фрагменти пейзажу, портрети). Композиційна функція тропів і синтаксичних фігур.
  2. Автор – автор-оповідач, ліричний герой твору, герой та персонажі й інші форми вираження авторської свідомості.
  3. Особливості мовно-образної організації твору та її зв'язок з окремими композиційними частинами
  4. Ритм і метр (а також: строфіка, фоніка, способи римування)
  5. Місце поезії у творчості письменника, у межах течії, школи, групи, у національній літературі загалом.


3. СХЕМА АНАЛІЗУ ЛІРИЧНОГО ТВОРУ

1. Вид поезії
2. Тема твору
3. Філософічність, психологізм поезії
4. Сюжетна основа твору (якщо вірш сюжетний)
5. Ліричний герой. Хто він такий?
6. Який образ є внутрішнім стрижнем твору?
7. Чи є в даній події символи? Їх значення зміст.
8. Які мовні засоби сприяють емоційному наснаженню твору (епітети, метафори, антитеза, порівняння, здрібнілі форми, окличні та запитальні речення, діалог, три крапка тощо)?
9. Віршований розмір, особливості рими.
10. Своєрідність художньої форми, художня деталь.
11. Яке почуття домінує у вірші (сповідь, зізнання)?
12. Як досягає автор динаміки образу?
13. Авторська оцінка зображуваного
14. Цілісність твору
15. Духовно-естетична цілісність твору.


4. СХЕМА АНАЛІЗУ ЛІРИЧНОГО ТВОРУ

1. Тема твору
2. Провідний ліричний мотив
3. Жанр твору
4. Аналіз сюжетно-композиційної структури тексту (з характеристикою системи образно-художніх засобів, характерної для кожної частини твору).

*****


СХЕМА АНАЛІЗУ ВІРШОВАНОГО ТВОРУ

                    ВІРШ, ПІСНЯ, СОНЕТ
1. Назва
2. Епіграф
3. Розмір і система віршування
4. Засоби творення – мовні, мовно-поетичні
5. Рід літератури
6. Найвиразніші засоби образності, образи й характери людей чи суспільних (природних явищ) тощо.
7. Тема, проблема, ідея твору.
8. Цінність твору (художня, естетична, суспільна).

                          ОДА, БАЛАДА
1. Назва
2. Засоби та прийоми творення (загальна характеристика)
3. Форма (будова) композиція твору
4. Образи і характери людей та яви
5. Система образів і сюжет
6. Тема і тематика
7. Проблема і проблематика
8. Ідея та ідейний зміст
9. Цінність твору (художня, естетична, суспільна).


                                   ПОЕМА
1. Назва
2. Мовно-нормативні та мовно-поетичні засоби
3. Загальна темпоритмічна характеристика
4. Форма і композиція твору
5. Повноцінні і всебічні характеристики героя чи антигероя
6. Загальна характеристика другорядних діючих осіб (персонажів)
7. Система образів і сюжет
8. Конфлікт твору і його основні елементи
9. Тема і тематика
10. Проблема та ідея твору
11. Проблематика та ідейне багатство
12. Цінність твору (художня, естетична, суспільна).

*****
1. СХЕМА АНАЛІЗУ ПРОЗОВОГО ТВОРУ

1. Життєва основа та історична епоха.      
2. Історія створення.
3. Жанр.
4.Тема твору(про що ).
5. Ідея(основна думка твору про предмет чи явище, 
  в ньому описане).
6. Проблематика( сукупність проблем , тим чи іншим
 чином порушених у творі)
7. Сюжет (те, що відбувається у творі, і те, як воно відбувається , система основних подій, вчинків і конфліктів, характерних для малих епічних форм) або                     
Сюжетна лінія( ряд подій та вчинків ,через які розкрито формування характерів, історія життя персонажів ,характерне для великих епічних форм).

Елементи сюжету:

А) Експозиція(введення в дію),
Б) Зав`язка( початок руху сюжету)
В) Розвиток дії
Г) Кульмінація(момент найвищої напруги дії, вершина конфлікту)
Д) Розв”язка( заключний момент у розвитку дії художнього твору).
8. Композиція ( побудова художнього твору):
А) Частини, розділи( їх значення),
Б) Епіграф, пролог, епілог (їх значення).
9. Система образів.
10. Художні засоби (стиль твору).
11. Художні особливості (пейзаж, внутрішні монологи, опис, тип оповіді( від якої особи йдеться)).
12. Ваше ставлення до художнього твору.


*****
2. СХЕМА  АНАЛІЗУ ПРОЗОВОГО ТВОРУ

        При аналізі прозових творів акценти зміщуються на образи, систему образів, конфлікт, тематику, повноцінність і багатогранність образів тощо, а тому рекомендуємо приблизно такі схеми (параметри ) аналізу

НОВЕЛА, ОПОВІДАННЯ
1. Назва
2. Скільки і які епізоди, події зображені
3. Якими основними засобами і прийомами творяться образи чи характери людей?
4. Характери чи образи основних персонажів (героя й антигероя повніше)
5. Тема твору
6. Проблема та ідея твору
7. Цінність твору (художня, естетична, суспільна).

ПОВІСТЬ
1. Назва
2. Загальна характеристика засобів та прийомів творення
3. Форма і композиція твору
4. Всебічний і повний аналіз особи героя чи антигероя (або й обох у порівнянні)
5. Загальна характеристика інших діючих осіб (персонажів) – система образів
6. Характер конфлікту
7. Тема і тематика
8. Проблема і проблематика
9. Ідея та ідейний зміст
10. Цінність твору (художня, естетична, суспільна).

РОМАН, РОМАН-ТРИЛОГІЯ, РОМАН-ЕПОПЕЯ

1. Назва (повний аналіз)
2. Загальна характеристика засобів
3. Загальна характеристика прийомів з виокремленням найважливішого чи найважливіших прийомів
4. Форма твору і головні сюжетні лінії
5. Композиція і сюжет
6. Найповніший аналіз героя та антигероя і, при наявності обох, зіставлення їх
7. Окремі характеристики другорядних персонажів і тих груп, що стоять за героєм та антигероєм
8. При наявності, характеристики сил, що не мають чітко визначеної схильності ні до позитивного, ні до негативного начал
9. Система образів і конфлікт
10. Тема і тематика
11. Проблема і проблематика
12. Ідея та ідейне багатство                                              13.Цінність твору (художня, естетична, суспільна).

*****

СХЕМА   АНАЛІЗУ  ДРАМАТИЧНОГО ТВОРУ

            (аналізується особливо уважно і специфічно)
1. Незалежно від того, як написана п’єса – віршом чи прозою, акценти тут набагато  відмінні від аналізу творів поезії і прози:
а) оскільки в п’єсі говорять тільки діючі особи, особлива увага приділяється саме мові діючих осіб;
б) виходячи з того, о драматургія – це передовсім дія і протидія людей, слід особливу увагу приділяти конфлікту;
 в) оскільки в драматургії жанри визначають передовсім за тим, який характер має конфлікт (трагічний, драматичний чи комічний), необхідно особливо глибоко й обґрунтовано визначити жанр твору.
2. Жанр твору в драматургії визначається ще в плані форми й змісту окремо.
          З цих та й інших причин пропоную наступні схеми аналізу п’єс:
1. ОДНОАКТНІ ПЄСИ, ДРАМАТИЧНІ ЕТЮДИ, ДРАМАТИЧНІ КАРТИНИ, СЦЕНИ тощо:
1. Назва
2. Авторське визначення жанру твору, місця і часу дії
3. Індивідуальні особливості мови головних та другорядних діючих осіб
4. Загальна характеристика засобів та форм дії і взаємодії (хоча б провідних) дійових осіб
5. Форма твору і сюжет
6. Система образів і суть протистояння (суперечності) між героєм і антигероєм, позитивними і негативними силами
7. Конфлікт і процес його розвитку: зав’язка розвиток (загострення) подій (зіткнень), кульмінація, розв’язка
8. Ідейно-естетична сутність та потенціал конфлікту
9.  Естетична ідея твору
10. Цінність твору (художня, естетична, суспільна)
2. БАГАТОАКТНА П`ЄСА:
1. Назва
2.  Авторське визначення жанру твору
3. Авторські представлення діючих ост
4. Авторські пояснення, вказівки на час і місце та суспільні координати дії, ремарки тощо.
5. Форма і композиція твору
6. Детальні мовні характеристики діючих осіб
7. Характери (образи) діючих осіб – передовсім героя та антигероя
8. Причини і сутність протистояння героя та антигероя чи інших протидіючих сил
9. Тип і характер конфлікту (трагічний, драматичний чи комічний)
10. Етапи розв’язку конфлікта: зав’язка, розвиток подій, кульмінація, розв’язка.
11. Естетична сутність конфлікту
12. Тема і тематика
13. Проблема та ідея твору
14. Проблематика та ідейний зміст
15.  Жанр твору і авторське визначення жанру
16. Цінність твору (художня, естетична, суспільна).


*****
ПООБРАЗНИЙ  АНАЛІЗ  ТВОРУ
 Виконай дії у формі алгоритму:

1 крок * Визнач із ряду образів головні і другорядні.
2 крок * Добери докази і доведи, чому дані герої є головними.
3 крок * Здійсни словесний малюнок образу на основі творчої уяви, використавши художньо виражальні засоби (портрет, описи, вчинки, авторську мову, мову персонажів).
4 крок *  Розкажи про життєву долю героя.
5 крок * Проаналізуй вчинки та поведінку образу.
6 крок * Простеж його ставлення до інших героїв, а їхнє – до нього.
7 крок * Розкажи про ставлення персонажа до природи, тварин (якщо є потреба).
8 крок * З’ясуй, чи має він мету у житті і яку. Проаналізуй її.
9 крок * Визнач коло його громадських та особистих інтересів, захоплень.
10 крок * З’ясуй, чи має герой активну життєву позицію.
11 крок * Проаналізуй авторське ставлення до персонажа.
12 крок * Дізнайся думки твоїх товаришів про нього, порівняй зі своєю.
13 крок * Розкрий роль другорядних героїв твору.
14 крок * Підбий підсумки своєї роботи.

ПРОБЛЕМНО-ТЕМАТИЧНИЙ АНАЛІЗ ТВОРУ
Виконай дії у формі алгоритму:
1 крок * Визнач основну проблему твору (під проблеми, якщо це необхідно).
2 крок * Добери фактичний матеріал для доказу проблеми (підпроблеми).

УВАГА!!!
3 крок *
Якщо ти погоджуєшся зі всім, виконай наступні дії. Якщо у вас виник диспут на основі суперечливих суджень, то виконай такі дії:
1.     Висунь тезу від супротивного.
2.     Добери аргументи для доказу.
3.     Прокоментуй дібрані аргументи.

4 крок * Знайди засоби вираження авторського ставлення до зображуваного.
5 крок * З’ясуй роль авторських  зображувально-виражальних засобів мови.
6 крок * Узагальни та систематизуй дібраний фактичний матеріал.
7 крок * Склади план відповіді.
8 крок * Підбий підсумки виконаного.


*****
СХЕМА  ХАРАКТЕРИСТИКИ ХУДОЖНІХ ОБРАЗІВ

1. «Анкетна» характеристика героя (хто? Звідки? Якого роду? Чим займається?)
2. Персонаж епізодичний, другорядний чи головний
3. Чи є в нього прототип?
4. Портрет героя (відповідність чи невідповідність його внутрішньому світу)
5. Характер персонажа поданий у розвитку чи епізодично
6. Соціальне звучання образу
7. Пов’язані з даним героєм проблеми, які порушує автор
8. Психологічна складність характеру (духовне багатство, моральна краса чи потворність, їх співвідношення в душі героя).
9. Місце і роль персонажа  в сюжеті. Чи  пов'язаний він з іншими героями (зв’язком кармічним (життєвим), емоційним, духовним)?
10. Мова як засіб самовираження персонажа
11. Ставлення до нього інших дійових осіб
12. Ставлення автора до свого героя
13. Актуальність проблем, порушених письменником через даний персонаж
14. З якими відомими вам героями перегукується образ даного твору? Що в них спільного, а що відмінного?
15. Моє сприймання героя
16. Пантонімічне представлення персонажа.


****

Немає коментарів:

Дописати коментар